We create impact as we go

VectorizeMove wins 3 out of 6 award categories in VentureCup West regional finals !

May 21, 2019

VectorizeMove wins the JCE Accelerator Award, Best Traction Award and Publikens Pris at VentureCup West finals held at Göteborg; and is through to the Swedish national finals to be held in September later this year!

IVA's 100 list from knowledge to competitiveness

March 20, 2019

Siddhartha Khandelwal of VectorizeMove selected to be in IVAs 100 list of 2019 along with the opportunity to present at the R2B Summit held at Stockholm. There were a total of 320 nominations received by IVAs selection committee.

VectorizeMove receives Vinnova Innovative Startup - Steg1 grant

March 13, 2019

VectorizeMove receives the highly coveted and competitive Innovative Startups grant from Vinnova; given to startups with ideas that challenge existing structures and systems for better business and a better future.

Innovativ hästkur

December 19, 2018

Algoritmer utvecklade för människor kan bli ett genombrott för att förebygga skador på hästar och säkra deras allmänna välbefinnande. Utvecklad av två entreprenörer ligger tjänsten VectorizeMove nu på innovationstävlingen Venture Cups top 20-lista.

Tjänst som analyserar hästens gång prisas

December 16, 2018

Din gångstil kan avslöja hur du mår. Det har Siddhartha Khandelwal tagit fasta på. Tillsammans med sina kollegor i företaget VectorizeMove håller han nu på att ta fram ett system för rörelseanalys som gör det möjligt att hålla koll på hur rehabiliteringen fortskrider för personer med rörelseproblem.

Forskning på gångstil prisas

December 14, 2018

Forskaren Siddharta Khandelwal vid Högskolan i Halmstad har prisats för sin forskning som handlar om att analysera rörelsemönster för att upptäcka motoriska sjukdomar.

Företag sprunget ur Högskolan i Halmstad en av 20 bästa affärsidéerna

December 12, 2018

VectorizeMove har utsetts till ett av landets 20 bästa affärsidéer av Venture Cup. Företagets grundare, Siddhartha Khandelwal, disputerade vid Högskolan i Halmstad i mars i år. Det är hans forskningsresultat som ligger till grund för affärsidén där rörelseanalys kan avslöja hälsoproblem hos både människor och hästar.

VectorizeMove hjälper både hästar och människor

December 6, 2018

VectorizeMove är skapat av två entreprenörer som vill öka hästarnas övergripande välbefinnande genom att tillhandahålla en tjänst som kan upptäcka potentiella skador i ett tidigt skede. Tjänsten kan användas av hästägare, tränare och veterinärer världen över och är ett av de bidrag som tagits sig in på Venture Cups Top 20 lista.

Innovatör som vill göra skillnad

October 1, 2018

Finding new ways to treat mobility disorders

August 29, 2018

VectorizeMove aims to revolutionize the way mobility disorders are treated through wearables and advanced algorithms.

Ny Halmstadteknik ska avslöja sjukdomar

June 14, 2018

Forskarna från Halmstad högskola är på gång med ny teknik som ska använda patienters rörelsemönster för att avslöja sjukdomar.

Din gångstil avslöjar hur du mår

May 23, 2018

Din gångstil kan vara ett första tecken på att något inte står rätt till med din hälsa.

Forskare hoppas nu att en ny metod ska kunna upptäcka exempelvis Parkinsons sjukdom, demens och ms i ett tidigt stadium.

Hur du går visar hur du mår

May 18, 2018

Din gång kan avslöja hälsoproblem. Bärbara sensorer som analyserar individers rörelsemönster, kan upptäcka Parkinsons sjukdom, demens, multipel skleros och andra neurofysiologiska sjukdomar på ett tidigt stadium.

Your walk talks

May 18, 2018

The way you walk can reveal current and future health problems. New research from Halmstad University suggests the use of wearable sensors for analysing your movement. This can potentially result in early detection of for example Parkinson’s disease, dementia, multiple sclerosis and other neuro-physiological disorders